Disse 4 tipsene gjør selvsnakket ditt enda mer effektivt

Selvsnakk er enkelt sagt en måte å minne deg selv på at du kan.

Dette gjør at du tror mer på deg selv.

Dette gjør igjen at du kan prestere bedre.

Hvordan fungerer egentlig selvsnakk?

Jo, hvert eneste ord du sier, tanke du tenker og handling du gjør etterlater seg et spor eller en slags mental sti i hjernen din. Dette blir etterhvert dine tankebaner (og tankevaner) og disse “stiene” i hjernen din utgjør (mer eller mindre) alt du kan. Det er de “riktige” stiene i hjernen du prøver å vekke til live når du praktiserer selvsnakk som mental metode for å spille bedre.

Men selvsnakk kan være så mangt.

For noen er bildet under mental trening!

På en måte har de rett. På en annen måte tar de grundig feil.

 

Selvsnakk er så mye mer

Mental trening handler om selvsnakk – Mental Trening XL handler om å jobbe med hindringene som gjør at selvsnakket ditt ikke virker. MTXL handler om å klargjøre hjernen din for topprestasjon. Dette er en lang mer delikat prosess som krever langt mer kompetanse fra treneren og ikke minst at du mener alvor med satsningen din og at du virkelig vil gå for drømmen din!

I MTXL fisler vi ikke rundt med teknikker for å huske at du skal si “denne setter jeg i hullet”. I MTXL så vet du 100%, du tror 100% og du vet eksakt hvem dine indre motstandere er og hva du kan gjøre med dem.

Lurer du på om Mental Trening XL vil være bra for deg?

Da kan du stille deg selv følgende spørsmål: dersom du gikk 18 hull uten tvil, uten og sakte men sikkert å bli frustrert – hva tror du scoren din ville vært da? Ta denne scoren og trekk fra snittscoren din de siste tre rundene og du vil få en indikasjon på ditt mentale potensial.

Så hvordan var selvsnakket ditt i helgen?

Praktiserte du selvsnakk i helgen? Hadde det den effekten du ønsket deg? Når du snakket til deg selv – trodde du på det eller repeterte du det som en robot? Uansett så håper jeg disse fire tipsene kan gjøre den neste runden din enda bedre.

4 tips for bedre mentalt selvsnakk

  • Sier du selvsnakket ditt høyt øker du sjansen for at det aktiverer de riktige nervebanene i hjernen. Tør du det?
  • Reflekter over i hvor stor grad du egentlig tror på egne prestasjoner?
  • Ikke bruk selvsnakk som kan motbevises med et enkelt feilslag. F.eks “jeg er best” mister all sin effekt og troverdighet i det øyeblikket du med et feilslag åpenbart ikke er best.
  • Legg punch i selvsnakket ditt – vis for deg selv (og hjernen din) at du tror! Følelser og energi er en vesentlig ingrediens for at du skal huske de riktige tingene når du er i prestasjonsøyeblikket, og det er derfor du nok ofte husker de kjipe øyeblikkene best, fordi det har vært mye følelser involvert når de fant sted.

 

Hilsen Anders